skip to Main Content

Onderzoek TÜV Nord: dealer niet duurder

Een grote beurt bij een merkdealer is gemiddeld genomen niet duurder dan bij een onafhankelijk autobedrijf. Dat wijst een verkennend onderzoek van TÜV Nord uit. Daarbij houdt de dealer zich beter aan het onderhoudsschema van de fabrikant. Fastfitters rekenen wel wat minder dan merkdealer en universeel, maar dit type bedrijf houdt zich het minst goed aan de fabrieksvoorschriften.

TÜV Nord deed in opdracht van BOVAG Autodealers de afgelopen maanden een uitgebreide steekproef bij de drie autokanalen: merkdealer, onafhankelijk autobedrijf en fastfitter. Opdracht was de feiten en fictie rond de prijs en prijsperceptie van een onderhoudsbeurt in kaart te brengen. TÜV Nord bood in totaal 27 personenauto’s aan bij de drie kanalen voor een grote beurt volgens fabrieksvoorschrift. Het betrof negen voertuigtypen, met per type steeds drie technisch vergelijkbare auto’s, één voor elk kanaal.
Voorafgaand aan de beurt en na afloop werden de auto’s aan een technische inspectie onderworpen door de specialisten van TÜV Nord, ten einde te kunnen vaststellen welke werkzaamheden noodzakelijk waren en welke daadwerkelijk waren uitgevoerd. Het aanbieden en ophalen van de auto werd gedaan door een mystery shopper, die registreerde in hoeverre de ontvangst en informatieverstrekking, vooraf en achteraf, op orde waren bij de diverse bedrijven.

Fabrieksvoorschriften

TÜV Nord heeft vastgesteld dat bij een dealer gemiddeld € 240,- dient te worden afgerekend voor de grote beurt. Het universele onderhoudsbedrijf rekent een vergelijkbare prijs(gemiddeld +5,6 %), de fastfitter is aanzienlijk goedkoper (gemiddeld -21 %). De bedragen zijn exclusief btw, maar inclusief onderdelen en manuren. Daarbij moet worden aangetekend dat de dealerbedrijven zich het best houden aan het onderhoudsboekje, de universeel iets minder goed en dat de fastfitter een product biedt dat fors afwijkt van wat je onder een grote beurt mag verstaan. 
Eric Tak, voorzitter BOVAG Autodealers: “Dat de ene beurt de andere niet is, dat wisten we eigenlijk wel, maar het is goed dat dit nu eens onafhankelijk is vastgesteld. Hoewel de fastfitters claimen dat ze volgens fabrieksvoorschriften werken – we hebben ze het allemaal expliciet gevraagd tijdens het maken van de afspraak – komt daar in de praktijk te weinig van terecht. Een ware eyeopener is dat de dealer helemaal niet duurder is dan een onafhankelijk autobedrijf. De fitters zijn wel goedkoper, maar je krijgt er duidelijk veel minder onderhoud voor terug.”

Service

Ook de servicebeleving door de klant en de adviesrol van het autobedrijf zijn doorgelicht door TÜV Nord. Daarbij is onder meer gekeken naar wachttijden, informatieverstrekking aan de klant, tussentijdse melding van extra kosten, gereed melding en dergelijke. De dealer scoort 193 punten, in een cijfer uitgedrukt: 6,3. De universeel krijgt een 5,6 en de fitter een 5,1. 
Eric Tak: ‘Het doet ons deugd dat de dealer de hoogste score krijgt voor servicebeleving. Een ruime voldoende is mooi, maar dat kan nog veel beter. We moeten beter uitleggen wat we doen en waarom we doen, wat we doen. Dat we strikt volgens fabrieksvoorschrift werken en dat dat uiteindelijk ook in het belang van de autobezitter is. Daarnaast neem ik de aanbevelingen van TÜV Nord heel serieus inzake adviespunten en ondoorzichtige facturen. De dealer scoort het best op het gebied van advies, maar we laten met zijn allen toch kansen laten liggen doordat we nog te weinig adviespunten signaleren: zaken die nog geen onderhoud of reparatie behoeven, maar binnen afzienbare tijd wel aan de beurt zijn. Dat is niet in het belang van de klant en niet in het belang van het dealerbedrijf. Daarnaast moeten we het ons aantrekken dat we onze klanten soms een ondoorzichtige factuur in de handen drukken, zonder adequate uitleg. Dat moet echt beter. De receptionisten van Autobedrijf Herman Jubbega spelen al langere tijd in op bovengenoemde punten. Ervaar het zelf.

Ons verzorgingsgebied Steenwijk Meppel Giethoorn Vollenhove Zwartsluis Vledder Diever Ruinerwold Ruinen Havelte Wapse Nijveen Staphorst Rouveen Zwolle Hasselt Hoogeveen

Wij servicen ook Suzuki Nissan Honda Kia en Hyundai

Maak gebruik van onze haal en brengservice* (informeer naar de mogelijkheid)

Back To Top